گروه پنج نفرهای میخواهند محمولهای شامل ترقه، فشفشه و اسباب آتشبازی را که متعلق به آنها نیست بفروشند. هیچ کدام از آنها کامروا نمیشوند مگر پنجمین نفر که به تردید همیشگیاش میان خیر و شر غلبه میکند…
تحلیل :
آرایش غلیظ چند ویژگی برجسته و شایسته توجه دارد که موجب شده آن را حتی با داشتن کم و کاستیهایی در فیلمنامهاش، به عنوان یکی از مهمترین فیلمهای امسال و یکی از آثار متفاوت سینمای اجتماعی در سالهای اخیر به حساب آوریم.
این فیلمی است معلق میان واقعنمایی اجتماعی و فانتزی جنون آمیز که میتواند با استفاده از روایت پر طرح و توطئه، شخصیتهای جذاب و بکر و اتمسفر غریب و دیوانهوارش، تصویری تلخ از زندگی انسانهای تنها و آسیبپذیری را پیش روی ما قرار دهد که در یک جهان متناقض، آشفته و پر از حیله و دسیسه سرگرداناند. جهانی که در فضای سود جویانه و کاسبکارانهاش، انسانها راهی به سوی رستگاری پیدا نکرده و قربانی میشوند.
آرایش غلیظ فیلمی است که بدون افتادن به دام ریاکاری و شعارزدگی، وضعیت بیثبات اجتماعی و اقتصادی جامعه ما را که در آن اغلب آدمها به سمت دلالی، دغلبازی و کلاهبرداری مادی و معنوی سوق داده میشوند، به تصویر میکشد. یکی از آن ویژگیهای قابل توجهی که فیلم دارد همین پندآمیز نبودن و جمعبندی اخلاقی نداشتن است.