فیلم چند داستان مختلف را دنبال می کند. اول، داستان پسرکی مجرم که می بایست اصلاح شود اما به حدی غیرقابل کنترل است که همه را درگیر کرده، و دومی داستان علاقه مادرِ پسر به وکیل که …
شخصیت روانشانس داستان به دلیل ضعف فیلمنامه بیش از هر فرد دیگری به روانشانس نیاز دارد و حتی نوجوان مجرم داستان که از خجالت چشم همکلاسی اش را درآورده، انگیزه نامعلومی برای جرم م جنایت دارد و در پاسخ به سوالاتی که قرار است به گره گشایی های ذهنی او برای مخاطب منجر شود
با توجه به سابقه حسین مهکام در فیلمنامه نویسی، انتظار می رفت که « آزادی مشروط » حداقل در مقایسه با دیگر آثار روز سینمای ایران از حفره های فیلمنامه نویسی کمتری برخوردار باشد.
اما این انتظار بیهوده بوده چراکه نخستین فیلم مهکام در بخش فیلمنامه حتی چند مرحله عقب تر از آثاری است که خودش سابقا آنها را نوشته بود.